حمل‌ونقل فعال (Active Transportation) یا به عبارتی شیوه‌های سفر فعال (Active travel mode) عبارت از شیوه‌های سفری هستش که بواسطه اون افراد تحرک بدنی خواهند داشت. برای مثال میشه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری رو به عنوان رایج‌ترین نماد از حمل‌ونقل فعال معرفی کرد.

قدیم‌ترها (منظورم قبل از ساخت وسایل نقلیه موتوری) شیوه سفر اصلی مردم همین شیوه‌های سفر فعال شامل پیاده‌روی بود. ولی هر چی زمان گذشت با ساخت وسایل نقلیه موتوری و گسترش اون‌ها این شیوه‌های سفر تحت‌الشعاع قرار گرفتند. کار تا جایی پیش رفت که همه خیابون‌ها پر شد از ماشین و موتور و مردم اصلا فراموش کردند که قدیم‌ترها برای طی کردن همین مسیرها پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کردند.

اینکه خیابون‌ها پر ماشین بود باعث شد یک نارضایتی بین خود مردم ایجاد بشه ولی با این حال به دلیل مطلوبیت خیلی زیاد وسایل نقلیه موتوری، مردم باز هم تمایل داشتن از همون ماشین و موتور برای جابجایی استفاده کنند. سیاست‌گذارها هم پشت دست مردم بازی کردند و روز به روز عرض ماشین‌رو خیابون‌ها رو بزرگتر کردند و فضای لازم برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری رو کمتر کردند. این مدل سیاست‌گذاری تا اواسط سده بیست میلادی ادامه داشت تا اینکه سیاست‌گذارها فهمیدن که چه اشتباهی کردند و انقدر روی زیادی به وسایل نقلیه شخصی دادند! سیاست‌گذارها اول برای اشتباه جبرانشون سعی کردن با اعمال یکسری سیاست‌های دفعی (با عنوان سیاست‌های مدیریت تقاضای سفر) سهم شیوه‌های سفر موتوری (مثل سواری شخصی و موتور سیکلت و...) رو کم و کمتر کنند. ولی این به تنهایی چاره نبود. قدم بعدی توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی در کنار کم کردن جذابیت وسایل نقلیه شخصی بود. این موضوع تا اواخر سده بیست میلادی ادامه داشت تا اینکه سیاست‌گذارها یادشون افتاد که قدیم‌ترها یکسری شیوه‌های سفر بود که هم باعث سلامتی افراد بود و هم آسیب‌های شیوه‌های سفری موتوری (شامل آلودگی هوا، تراکم ترافیک، تصادفات و ...) رو نداره. از این رو افتادن دنبال این شیوه‌های سفر....

اینجا بود که مطالعات پژوهشی زیادی به این پرداختند که چگونه اون شیوه‌های سفر فعال رو دوباره زنده کنیم!

در این راستا تلاش‌های زیادی در سه دهه اخیر انجام گرفت و جنبه‌های مختلفی از شیوه‌های سفر فعال مورد بررسی قرار گرفت.

برای نمونه یک مقاله مروری از خودم تحت راهنمایی دکتر حبیبیان آماده شده است که به عوامل موثر بر شیوه سفر پیاده‌روی پرداخته است. شما می‌توانید از اینجا به مقاله دست پیدا کنید.