نرم‌افزار ویسیم (PTV VISSIM) یک نرم‌افزار شبیه‌ساز ترافیکی است. هدف این نرم‌افزار بازتولید کردن دیجیتالی الگوهای ترافیکی است. به بیان دیگر، با کمک نرم‌افزارهای شبیه‌ساز ترافیکی می‌توان مشخص نمود که در صورت وجود یکسری شرایط و تغییرات در شبکه، نتیجه جریان ترافیک به چه شکل خواهد بود. این نرم‌افزار می‌تواند کمک شایانی به مدیران شهری نماید تا با اتخاذ تصمیمات صحیح مقدمات بهبود وضع موجود عملکرد ترافیکی را رقم بزنند. نرم‌افزار ویسیم مورد اعتماد جامعه برنامه‌ریزان حمل‌ونقل و مهندسین ترافیک می‌باشد و در شهرهای متعددی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. در کشور ایران نیز این نرم‌افزار محبوبیت قابل توجهی بین کارفرمایان و جامعه مهندسین مشاور دارد.

نرم‌افزار ویسیم از پکیج نرم‌افزاری گروه PTV می‌باشد. این پکیج نرم‌افزاری یک ابزار قدرتمند در حوزه ترافیک شناخته می‌شود که هر یک از نرم‌افزارها به یکی از جنبه‌های کلیدی مسائل ترافیکی می‌پردازد. همانطور که ذکر شد نرم‌افزار ویسیم در حوزه شبیه‌سازی کار می‌کند. این نرم‌افزار دارای منوی مشابه با سایر نرم‌افزارهای زیرشاخه پکیج PTV است. افرادی که سابقه کار با نرم‌افزارهای این پکیج را داشته باشند، اطلاع دارند که محیط کاربر پسندی بر این نرم‌افزار حکم‌فرما است. در ادامه چند تصویر از محیط نرم‌افزار ویسیم ارائه شده است.

 

 

 

ان‌شاءالله بزودی قصد دارم یک کلیپ آموزشی از این نرم‌افزار تهیه کنم. ولی تا آن زمان یکسری کلیپ اولیه به زبان انگلیسی وجود دارد که برای آموزش مقدماتی و اولیه خدمت دوستان ارائه می‌دهم.